Gemeenten

Pilot RPA voor de gemeente Hilversum

Gemeente Hilversum heeft in 2019 een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om het proces van mantelzorgwaardering efficiënter te maken. Met de inzet van een softbot konden aanvragen sneller en volledig geautomatiseerd worden afgehandeld, wat leidde tot minder administratieve belasting voor de medewerkers. In dit artikel lees je hoe de pilot succesvol werd uitgevoerd en welke resultaten zijn behaald.

MvR Digital Workforce

Gemeenten

Pilot RPA voor de gemeente Hilversum

Gemeente Hilversum heeft in 2019 een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om het proces van mantelzorgwaardering efficiënter te maken. Met de inzet van een softbot konden aanvragen sneller en volledig geautomatiseerd worden afgehandeld, wat leidde tot minder administratieve belasting voor de medewerkers. In dit artikel lees je hoe de pilot succesvol werd uitgevoerd en welke resultaten zijn behaald.

MvR Digital Workforce

Gemeenten

Pilot RPA voor de gemeente Hilversum

Gemeente Hilversum heeft in 2019 een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om het proces van mantelzorgwaardering efficiënter te maken. Met de inzet van een softbot konden aanvragen sneller en volledig geautomatiseerd worden afgehandeld, wat leidde tot minder administratieve belasting voor de medewerkers. In dit artikel lees je hoe de pilot succesvol werd uitgevoerd en welke resultaten zijn behaald.

MvR Digital Workforce

Start van de pilot

Gemeente Hilversum heeft in 2019 een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om deze nieuwe technologie en de toepasbaarheid in de organisatie te toetsen. Gekozen is voor het proces Mantelzorgwaardering, waarbij aanvragen geheel geautomatiseerd worden afgehandeld. Het gaat om gemiddeld 50 aanvragen per dag van ongeveer 10 minuten, een tijdrovende zaak die veel administratieve handelingen vraagt. Omdat de mogelijke aanschaf van een ander systeem waarin deze afhandeling mogelijk is nog even op zich laat wachten, is er gekozen voor een snelle oplossing met RPA waarbij de medewerkers binnen zeer korte tijd ontzorgd konden worden en met de bestaande capaciteit de aanvragen konden worden afgehandeld.

Keuze voor RPA

Omdat de mogelijke aanschaf van een ander systeem waarin deze afhandeling mogelijk is nog even op zich laat wachten, is er gekozen voor een snelle oplossing met RPA.

Kick-off en voorbereidingen

Allereerst is er een kick-off georganiseerd met de afdeling I&A om de juiste RPA (test)omgevingen en testdata te regelen en te kijken naar security-eisen en een juiste configuratie om de overgang naar productie straks ook echt en geruisloos te kunnen doen. Met de kick-off met de betrokkenen vanuit de business was er op gericht om medewerkers te informeren en te betrekken bij het project en om de verwachtingen, doelstellingen en kaders ten aanzien van de softbot te bespreken. Vervolgens is er gestart met het in kaart brengen van het proces en de controlestappen die nodig zijn (waaronder een check op het vaker voorkomen van bankrekeningnummers).

Bouw en testen van de softbot

Nadat de voorbereidende werkzaamheden waren afgerond, is in amper een week de softbot gebouwd, getest en is de uitval geanalyseerd. Doel was om de softbot de aanvragen volledig te laten afhandelen wanneer deze door alle checks waren gekomen. Daarbij is uitgegaan van gemiddeld een 50-tal aanvragen per dag zodat er ook ruimte was voor het inhalen van de eerdere ontstane achterstand. Als een check niet in orde is, stopt de softbot met verdere verwerking en wordt deze doorgemeld bij een medewerker, zodat deze de afhandeling handmatig kan overnemen en aanvullende handelingen of controles uitvoert.

Evaluatie van de pilot

Na het in productie nemen van de pilot heeft de gemeente Hilversum 4 weken de tijd genomen om de werkzaamheden van de softbot zorgvuldig te beoordelen. Daarbij zijn na een week een kleine aanpassing verricht omdat bleek dat de testomstandigheden toch iets anders waren dan de productieomgeving. De analyse van de logdata kon snel duidelijk maken op welke punten de softbot nog effectief kon worden verbeterd.

Positieve evaluatie van het project

Virginia Hofwijks, die als projectleider vanuit de gemeente Hilversum betrokken was bij de pilot, heeft tijdens de gebruikersbijeenkomst van gemeenten met Uipath aangegeven dat het project aan de verwachtingen heeft voldaan. Ook over de aanpak en werkzaamheden van MvR & Partners tijdens de pilot is zij zeer tevreden.

Dit bericht delen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Start van de pilot

Gemeente Hilversum heeft in 2019 een pilot uitgevoerd met Robotic Process Automation (RPA) om deze nieuwe technologie en de toepasbaarheid in de organisatie te toetsen. Gekozen is voor het proces Mantelzorgwaardering, waarbij aanvragen geheel geautomatiseerd worden afgehandeld. Het gaat om gemiddeld 50 aanvragen per dag van ongeveer 10 minuten, een tijdrovende zaak die veel administratieve handelingen vraagt. Omdat de mogelijke aanschaf van een ander systeem waarin deze afhandeling mogelijk is nog even op zich laat wachten, is er gekozen voor een snelle oplossing met RPA waarbij de medewerkers binnen zeer korte tijd ontzorgd konden worden en met de bestaande capaciteit de aanvragen konden worden afgehandeld.

Keuze voor RPA

Omdat de mogelijke aanschaf van een ander systeem waarin deze afhandeling mogelijk is nog even op zich laat wachten, is er gekozen voor een snelle oplossing met RPA.

Kick-off en voorbereidingen

Allereerst is er een kick-off georganiseerd met de afdeling I&A om de juiste RPA (test)omgevingen en testdata te regelen en te kijken naar security-eisen en een juiste configuratie om de overgang naar productie straks ook echt en geruisloos te kunnen doen. Met de kick-off met de betrokkenen vanuit de business was er op gericht om medewerkers te informeren en te betrekken bij het project en om de verwachtingen, doelstellingen en kaders ten aanzien van de softbot te bespreken. Vervolgens is er gestart met het in kaart brengen van het proces en de controlestappen die nodig zijn (waaronder een check op het vaker voorkomen van bankrekeningnummers).

Bouw en testen van de softbot

Nadat de voorbereidende werkzaamheden waren afgerond, is in amper een week de softbot gebouwd, getest en is de uitval geanalyseerd. Doel was om de softbot de aanvragen volledig te laten afhandelen wanneer deze door alle checks waren gekomen. Daarbij is uitgegaan van gemiddeld een 50-tal aanvragen per dag zodat er ook ruimte was voor het inhalen van de eerdere ontstane achterstand. Als een check niet in orde is, stopt de softbot met verdere verwerking en wordt deze doorgemeld bij een medewerker, zodat deze de afhandeling handmatig kan overnemen en aanvullende handelingen of controles uitvoert.

Evaluatie van de pilot

Na het in productie nemen van de pilot heeft de gemeente Hilversum 4 weken de tijd genomen om de werkzaamheden van de softbot zorgvuldig te beoordelen. Daarbij zijn na een week een kleine aanpassing verricht omdat bleek dat de testomstandigheden toch iets anders waren dan de productieomgeving. De analyse van de logdata kon snel duidelijk maken op welke punten de softbot nog effectief kon worden verbeterd.

Positieve evaluatie van het project

Virginia Hofwijks, die als projectleider vanuit de gemeente Hilversum betrokken was bij de pilot, heeft tijdens de gebruikersbijeenkomst van gemeenten met Uipath aangegeven dat het project aan de verwachtingen heeft voldaan. Ook over de aanpak en werkzaamheden van MvR & Partners tijdens de pilot is zij zeer tevreden.

Dit bericht delen?

100VH

100VH

100VH

100VH

80px

80px

80px

80px

Fill

Fill

Fill

Fill