Omgevingsdiensten
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (hierna: OMWB) is vorig jaar begonnen met het opzetten van RPA. De ambitie van de OMWB is het verlagen van de administratieve druk en het versnellen van de uitvoering van processen binnen de organisatie. Daarnaast kan RPA bijdragen aan een excellente dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Met als motto: meer ruimte voor de inhoud. De eerste digitale assistent bij OMWB is gebouwd voor het proces ‘asbest- en sloopmeldingen’.
Omgevingsdiensten
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (hierna: OMWB) is vorig jaar begonnen met het opzetten van RPA. De ambitie van de OMWB is het verlagen van de administratieve druk en het versnellen van de uitvoering van processen binnen de organisatie. Daarnaast kan RPA bijdragen aan een excellente dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Met als motto: meer ruimte voor de inhoud. De eerste digitale assistent bij OMWB is gebouwd voor het proces ‘asbest- en sloopmeldingen’.
Omgevingsdiensten
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (hierna: OMWB) is vorig jaar begonnen met het opzetten van RPA. De ambitie van de OMWB is het verlagen van de administratieve druk en het versnellen van de uitvoering van processen binnen de organisatie. Daarnaast kan RPA bijdragen aan een excellente dienstverlening en optimale bedrijfsvoering. Met als motto: meer ruimte voor de inhoud. De eerste digitale assistent bij OMWB is gebouwd voor het proces ‘asbest- en sloopmeldingen’.
Het proces: asbest- en sloopmeldingen
Dagelijks ontvangt de afdeling ‘Intake en administratie’ mails met asbest- en sloopmeldingen. Deze meldingen hebben een zeer korte verwerkingstermijn van maximaal twee dagen. Bovendien is het inboeken van de mails en de daarbij behorende documenten in het zaaksysteem een repetitieve, eentonige en tijdrovende taak. De medewerkers zijn ongeveer 20 minuten per melding kwijt voor het inboeken in het zaaksysteem.
De rol van de digitale assistent
De digitale assistent helpt de medewerkers van deze afdeling door vier keer per dag de mails te controleren op asbest- en sloopmeldingen. In het zaaksysteem wordt een nieuwe zaak aangemaakt en de mail met de bijlagen worden aan deze zaak bijgevoegd. Vervolgens wijst de robot deze zaak toe aan een toezichthouder. Door de inzet van deze digitale assistent hebben de medewerkers meer tijd voor andere inhoudelijke werkzaamheden en ze zijn erg tevreden over de prestaties van deze assistent. Bovendien was de terughoudendheid om RPA toe te passen voor dit proces helemaal omgeslagen naar ‘We kunnen tegenwoordig niet zonder onze digitale assistent’.
Uitbreiding en toekomstplannen
Door dit positieve effect en interne communicatie over RPA binnen de OMWB zijn er inmiddels meerdere digitale assistenten gebouwd bij OMWB. Bovendien stromen de aanvragen binnen om meer processen te automatiseren. De samenwerking met de klant was echt heel prettig, open en fijn. Dankzij deze pilot was de digitale assistent genomineerd voor de ‘Softbot Award 2022’ en heeft de OMWB begin dit jaar besloten om een eigen RPA Center of Excellence binnen de organisatie te realiseren.
Dit bericht delen?
Cases
Lees meer cases
Een digitale archiefmedewerker voor Omgevingsdienst NZKG
Slimme orderverwerking: RPA en Alteryx in de logistiek
Digitale medewerkers bij Sociaal Domein Meerinzicht
Power Automate-training voor de Nederlandse Drogisterij Service (DA)
IVO Rechtspraak en RPA
Gemeente Lelystad en RPA-gebruik
Virtuele assistent Tozo bij gemeente Hilversum
Casus Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Op weg naar een Centre of Excellence RPA | De Virtual Workforce van NBCUniversal
Processen robotiseren bij de gemeente Amsterdam
Radboud UMC kiest voor een Vecozo-assistent
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Virtuele assistent Zaffier (Halte Werk)
De digitale Energietoeslag Assistent
Digitaal archiveren bij Gemeente Den Helder
Bouw je eigen robot – workshop bij het UWV
Efficiëntie verbeterd met de Digitale Controle Assistent
DIV Robot voor Gemeente Alphen aan den Rijn
Een digitale medewerker die meldingen bodemkwaliteit afhandelt
Van pilot naar Center of Excellence
Inzet van RPA bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Pilot RPA voor de gemeente Hilversum
Tozo afhandeling bij Gemeente Alphen gerobotiseerd
Succesvol Process Mining traject
Robotisering en akten burgerlijke stand
Stuf assistent voor Midden-Groningen
Digitale assistent voor energietoeslagproces
Cases
Lees meer cases
Een digitale archiefmedewerker voor Omgevingsdienst NZKG
Slimme orderverwerking: RPA en Alteryx in de logistiek
Digitale medewerkers bij Sociaal Domein Meerinzicht
Power Automate-training voor de Nederlandse Drogisterij Service (DA)
IVO Rechtspraak en RPA
Gemeente Lelystad en RPA-gebruik
Virtuele assistent Tozo bij gemeente Hilversum
Casus Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Op weg naar een Centre of Excellence RPA | De Virtual Workforce van NBCUniversal
Processen robotiseren bij de gemeente Amsterdam
Radboud UMC kiest voor een Vecozo-assistent
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Virtuele assistent Zaffier (Halte Werk)
De digitale Energietoeslag Assistent
Digitaal archiveren bij Gemeente Den Helder
Bouw je eigen robot – workshop bij het UWV
Efficiëntie verbeterd met de Digitale Controle Assistent
DIV Robot voor Gemeente Alphen aan den Rijn
Een digitale medewerker die meldingen bodemkwaliteit afhandelt
Van pilot naar Center of Excellence
Inzet van RPA bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Pilot RPA voor de gemeente Hilversum
Tozo afhandeling bij Gemeente Alphen gerobotiseerd
Succesvol Process Mining traject
Robotisering en akten burgerlijke stand
Stuf assistent voor Midden-Groningen
Digitale assistent voor energietoeslagproces
Cases
Lees meer cases
Een digitale archiefmedewerker voor Omgevingsdienst NZKG
Slimme orderverwerking: RPA en Alteryx in de logistiek
Digitale medewerkers bij Sociaal Domein Meerinzicht
Power Automate-training voor de Nederlandse Drogisterij Service (DA)
IVO Rechtspraak en RPA
Gemeente Lelystad en RPA-gebruik
Virtuele assistent Tozo bij gemeente Hilversum
Casus Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Op weg naar een Centre of Excellence RPA | De Virtual Workforce van NBCUniversal
Processen robotiseren bij de gemeente Amsterdam
Radboud UMC kiest voor een Vecozo-assistent
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Virtuele assistent Zaffier (Halte Werk)
De digitale Energietoeslag Assistent
Digitaal archiveren bij Gemeente Den Helder
Bouw je eigen robot – workshop bij het UWV
Efficiëntie verbeterd met de Digitale Controle Assistent
DIV Robot voor Gemeente Alphen aan den Rijn
Een digitale medewerker die meldingen bodemkwaliteit afhandelt
Van pilot naar Center of Excellence
Inzet van RPA bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Pilot RPA voor de gemeente Hilversum
Tozo afhandeling bij Gemeente Alphen gerobotiseerd
Succesvol Process Mining traject
Robotisering en akten burgerlijke stand
Stuf assistent voor Midden-Groningen
Digitale assistent voor energietoeslagproces
Cases
Lees meer cases
Een digitale archiefmedewerker voor Omgevingsdienst NZKG
Slimme orderverwerking: RPA en Alteryx in de logistiek
Digitale medewerkers bij Sociaal Domein Meerinzicht
Power Automate-training voor de Nederlandse Drogisterij Service (DA)
IVO Rechtspraak en RPA
Gemeente Lelystad en RPA-gebruik
Virtuele assistent Tozo bij gemeente Hilversum
Casus Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Op weg naar een Centre of Excellence RPA | De Virtual Workforce van NBCUniversal
Processen robotiseren bij de gemeente Amsterdam
Radboud UMC kiest voor een Vecozo-assistent
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Virtuele assistent Zaffier (Halte Werk)
De digitale Energietoeslag Assistent
Digitaal archiveren bij Gemeente Den Helder
Bouw je eigen robot – workshop bij het UWV
Efficiëntie verbeterd met de Digitale Controle Assistent
DIV Robot voor Gemeente Alphen aan den Rijn
Een digitale medewerker die meldingen bodemkwaliteit afhandelt
Van pilot naar Center of Excellence
Inzet van RPA bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Pilot RPA voor de gemeente Hilversum
Tozo afhandeling bij Gemeente Alphen gerobotiseerd
Succesvol Process Mining traject
Robotisering en akten burgerlijke stand
Stuf assistent voor Midden-Groningen
Digitale assistent voor energietoeslagproces
Cases
Lees meer cases
Een digitale archiefmedewerker voor Omgevingsdienst NZKG
Slimme orderverwerking: RPA en Alteryx in de logistiek
Digitale medewerkers bij Sociaal Domein Meerinzicht
Power Automate-training voor de Nederlandse Drogisterij Service (DA)
IVO Rechtspraak en RPA
Gemeente Lelystad en RPA-gebruik
Virtuele assistent Tozo bij gemeente Hilversum
Casus Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN)
Op weg naar een Centre of Excellence RPA | De Virtual Workforce van NBCUniversal
Processen robotiseren bij de gemeente Amsterdam
Radboud UMC kiest voor een Vecozo-assistent
Nieuwe bot Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
Virtuele assistent Zaffier (Halte Werk)
De digitale Energietoeslag Assistent
Digitaal archiveren bij Gemeente Den Helder
Bouw je eigen robot – workshop bij het UWV
Efficiëntie verbeterd met de Digitale Controle Assistent
DIV Robot voor Gemeente Alphen aan den Rijn
Een digitale medewerker die meldingen bodemkwaliteit afhandelt
Van pilot naar Center of Excellence
Inzet van RPA bij Omgevingsdienst Midden- en West Brabant (OMWB)
Pilot RPA voor de gemeente Hilversum
Tozo afhandeling bij Gemeente Alphen gerobotiseerd
Succesvol Process Mining traject
Robotisering en akten burgerlijke stand
Stuf assistent voor Midden-Groningen
Digitale assistent voor energietoeslagproces
Neem contact met ons op
Hoe kunnen we helpen?
Neem contact met ons op
Hoe kunnen we helpen?
Neem contact met ons op
Hoe kunnen we helpen?
Het proces: asbest- en sloopmeldingen
Dagelijks ontvangt de afdeling ‘Intake en administratie’ mails met asbest- en sloopmeldingen. Deze meldingen hebben een zeer korte verwerkingstermijn van maximaal twee dagen. Bovendien is het inboeken van de mails en de daarbij behorende documenten in het zaaksysteem een repetitieve, eentonige en tijdrovende taak. De medewerkers zijn ongeveer 20 minuten per melding kwijt voor het inboeken in het zaaksysteem.
De rol van de digitale assistent
De digitale assistent helpt de medewerkers van deze afdeling door vier keer per dag de mails te controleren op asbest- en sloopmeldingen. In het zaaksysteem wordt een nieuwe zaak aangemaakt en de mail met de bijlagen worden aan deze zaak bijgevoegd. Vervolgens wijst de robot deze zaak toe aan een toezichthouder. Door de inzet van deze digitale assistent hebben de medewerkers meer tijd voor andere inhoudelijke werkzaamheden en ze zijn erg tevreden over de prestaties van deze assistent. Bovendien was de terughoudendheid om RPA toe te passen voor dit proces helemaal omgeslagen naar ‘We kunnen tegenwoordig niet zonder onze digitale assistent’.
Uitbreiding en toekomstplannen
Door dit positieve effect en interne communicatie over RPA binnen de OMWB zijn er inmiddels meerdere digitale assistenten gebouwd bij OMWB. Bovendien stromen de aanvragen binnen om meer processen te automatiseren. De samenwerking met de klant was echt heel prettig, open en fijn. Dankzij deze pilot was de digitale assistent genomineerd voor de ‘Softbot Award 2022’ en heeft de OMWB begin dit jaar besloten om een eigen RPA Center of Excellence binnen de organisatie te realiseren.
Dit bericht delen?
Inspiratie ontvangen van ons?
Copyright © 2025 MVR Digital Workforce
Inspiratie ontvangen van ons?
Copyright © 2025 MVR Digital Workforce
Inspiratie ontvangen van ons?
Copyright © 2025 MVR Digital Workforce
Inspiratie ontvangen van ons?
Copyright © 2025 MVR Digital Workforce
Inspiratie ontvangen van ons?
Copyright © 2025 MVR Digital Workforce
100VH
100VH
100VH
100VH
80px
80px
80px
80px
Fill
Fill
Fill
Fill