Nieuws

Kinderen en RPA

MvR Digital Workforce

Nieuws

Kinderen en RPA

MvR Digital Workforce

Nieuws

Kinderen en RPA

MvR Digital Workforce

‘Ongeveer een jaar geleden werd ik benaderd door JINC. Of ik een les digitale vaardigheden zou willen geven aan een basisschoolklas? JINC is een organisatie die kinderen helpt bij een goede start op de arbeidsmarkt, want JINC strijdt ‘voor een maatschappij waarbij niet je achtergrond je toekomst bepaalt’. De focus ligt voornamelijk op kinderen die weinig rolmodellen hebben.

Omdat we binnen MvR DW inspireren en kennis hoog in het vaandel hebben staan, ook als er niet direct een commercieel belang is, hebben we alle ruimte gekregen om voor JINC aan de slag te gaan. Samen met collega’s Jimme en Nick heb ik een aantal keren voor de klas mogen staan en dat was superleuk.

Voor een groep 5 en een groep 7 hebben we in de eerste les als thema gekozen, ‘Wat is een algoritme, en wat is daar belangrijk bij?’ De leerlingen gingen aan de slag om duidelijke stappen te beschrijven waarmee ‘de robot’ (Nick) een boterham met hagelslag zou kunnen maken.

“Pak met je rechterhand het mes.”

“Pak met je linkerhand de boter.”

“Maak de boter open.”

De echte Nick ging vervolgens – als ware hij een robot – letterlijk het algoritme volgen, wat tot hilarische momenten leidde. Zo bleek dat hij alleen maar met één hand de boter kon openmaken, wat bijna onmogelijk bleek. “Smeer je brood.” En zat er nog een folietje over de boter. Hier moest de robot hard doorheen prikken, om de boterham te kunnen smeren. Je begrijpt, dit vonden de kinderen erg grappig.

Wat ons opviel was de leergierigheid en betrokkenheid van de leerlingen bij deze opdracht, wat ons weer heel veel energie gaf om ermee door te gaan. We hebben ook nog een aantal handtekeningen uitgedeeld en kregen zelfs een knuffel van een jongetje.

In de tweede les werden we gelijk weer warm welkom geheten en de klas wist onze namen ook nog. Voortbouwend op de eerste les hebben we nu 2 robots gemaakt, ‘Mark’ en ‘Robin’. In deze les gingen we verder met een algoritme of ‘stappenplan’. Nu moesten ze hun pijltjestoetsen programmeren om zo een kat door een doolhof te laten lopen, ‘smilecat’. Jimme legde in Jip-en-Janneketaal uit wat een x- en y-as was. Dit was al moeilijker. Hier zag je grote verschillen tussen hoe snel de kinderen het oppakten. Waarbij de een niet snapte dat de rechterpijltjestoets een aantal +-stappen op de x-as was, programmeerde de ander dat wanneer je tegen de doolhoflijn liep, de kat ‘miauw’ miauwde. Best wel indrukwekkend hoe snel dit lukte.

Al met al was het een heel leuke ervaring. Daarnaast hebben we alle drie ook weer extra respect voor de meesters en juffen. Je moet de hele tijd aanstaan, anders ben je de aandacht kwijt. Dat is wel iets anders dan achter je laptop werken! Verder was het leuk om te zien dat kinderen al best digitaal vaardig zijn, zich al zeer bewust zijn van wat Google allemaal van je weet en goudeerlijk in hun reacties.’

Luca Meima, auteur van dit verslag, is RPA consultant en developer bij MvR Digital Workforce.

Deze lessen worden ontworpen in samenwerking met Stichting FutureNL.

Dit bericht delen?

Dit bericht delen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

Neem contact met ons op

Hoe kunnen we helpen?

100VH

100VH

100VH

100VH

80px

80px

80px

80px

Fill

Fill

Fill

Fill